Citat:
Ursprungligen postat av Cyberspunken
Det finns nog i alla kommuner bra riktlinjer men hur den lokala antimobbplanen ser ut måste utformas på skolan, det ska där finnas en konkret plan hur man ska gå till väga vid fall av mobbning, vad som ska klassas som mobbning etc. Där är det rektor och skolledning som har ansvar att det finns en plan, att den efterföljs och att det i svåra fall när inga insatser har hjälpt att fallet då anmäls till polis och sociala myndigheter!
|
Jag tycker inte helt som du gör i detta fallet. Jag ser istället ennytta med att det ska finnas en anti-mobbningsplan i kommunen som sätts centralt, som varje skola måste förlja. Därutöver kan varje skola göra tillägg efter sina egna erferenheter. Detta tyckar jag pga att föräldrar ska kunna veta vad som gäller. När det händer saker.
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberspunken
En annan sak att fundera på när det gäller mobbning är att, det inte bara är den mobbades liv som står på spel utan även de som utför mobbning. Det får man inte glömma, och att som före detta utsatt för mobbning undvika att bli en mobbare är svårt, gränserna kan vara hårfina och det är lätt att glida över till andra sidan, i mobbningssituationer finns inga vinnare bara offer och förlorare!
Detta måste vuxna runt barnen i skola i hemmet och på fritiden sluta att blunda för... annars blir det inget stopp.
|
I Norrköping hade vi nyligen en skola som
bara tog upp den som mobbade i sin plan. Det är på inget sätt bar aden som mobbar som ska hjälpas och man kan inte hjälpa den som är mobbad och den som mobbar med samma "verktyg".