|
|
|||
|
|||
|
För ett tag sedan inträffade en incident på skolan och vår son var den som blev utsatt. Vår son har berättat att han inte blir trodd av skolans personal när han berättar vad han blivit utsatt för. Och samma inträffar nu igen.
Vi meddelade skolan att denna gång ville vi föräldrar vara närvarande när vår son skulle utfrågas av antimobbningsteamledare eftersom han inte ville prata med henne ensam. Vad händer? Jo, klasslärarna meddelar inte detta till antimobbingsteamledare. När hon sedan ska fråga ut vår son meddelar han att han inte vill prata med henne ensam och att "mamma eller pappa" ska vara med. Vad gör hon? Jo ignorerar honom fullständigt och förhör honom i alla fall. "Det blir orättvist mot de andra barnen om dina föräldrar får sitta med", var hennes svar. Ja, vad kan vi göra som föräldrar i detta läget? Skolan kränker vår son ytterligare i detta fall! Mycket orolig mamma |
|
|
|||
|
|||
|
Hej orolig mamma!
Jag förstår att du blir orolig! Jag tycker att du ska ta kontakt med antimobb.ledaren och prata med henne. Berätta hur ni känner och att ni vill vara med under samtalen. Det är också bra att läsa skolans likabehandlingsplan. Där står hur gången är vid misstänkt kränkning och jag har väldigt svårt att tro att det står där att INTE föräldrar FÅR vara med?? När det gäller "orättvisa" för att de andra barnen inte har sina föräldrar där låter konstigt? I de fall jag varit inblandad i egenskap av antimobb.team har man ju enskilda samtal med eleverna. Så om någon har föräldrar med påverkar det inte de andra eleverna. Om man har samtal med alla inblandade kan man ju bjuda in alla föräldrar.. Berätta gärna hur det går!! |
|
|
|||
|
|||
|
Hela situtation har utvecklats till oerhört obehaglig för hela vår familj. Vi funderar allvarligt på att flytta sonen från skolan.
Nu en månad senare (!) har incidenten utretts klart av m.teamledaren och vi ska få resultatet presenterat för oss kommande vecka. Under denna tid har ingen från skolans ledning kontaktat oss och undrat hur vår son mår. Vi vågar inte kontakta skolan i ämnet eftersom vi både blivit anmälda av skolledningen och anklagade för att terrorisera ledningen när vi sökt svar och visat vår oro. När incidicenten inträffat blev vi kallade till ett möte. Innan detta möte ville vi ha besked om vad utredningen kommit fram till. Vi fick inga som helst besked, vi försökte nå skolan både via mail och deras arbetstelefon. Två timmar innan mötet fick vi via mail veta att själva incidenten inte var med på agendan överhuvudtaget. Vi har också blivit hotade med polisanmälan av förövarens föräldrar. Vår son är fortfarande otrygg i skolan, lösningen från lärarnas sida är att flytta runt vår son så att han slipper möta sina förövare. Så tyvärr, jag är fortfarande en mycket orolig mamma |
|
|
|||
|
|||
|
Hej,om jag var er skulle jag inte oroa mig så mycket för dessa anmälningar och hot om anmälningar.Vart har skolan anmält er för trakasseri?Som jag förstår har ni inte fått någon info,detmåste ni kunna klaga på hos områdeschefen.Det är rektorns chef,men tyvärr är min erfarenhet att de hållar varandra om ryggen.Läs in er på era rättigheter,skolans skyldigheter och detmobbingprogram skolan följer.Finns det något huvudkontor för mobbingprogrammets förening,kontakta dem.Var inte rädda att anmäla själva om ni anser att behovet finns.Jag har själv valt att flytta min dotter efter en liknande händelse.Det var inte mobbing som stod i fokus.Det kan vara skrämmande att inte passa in i mallen som skolan vill att elever/föräldrar ska vara stöpta i.Men det är absolut inte världens undergång att gå mot strömmen,sticka ut och välja alternativa lösningar.Stå på er,välj era strider.Kanske är skolbyte bäst för er,bara ni vet.Lycka till och berätta gärnavad som händer!